Dieter Schwartz – Súčasné deti potrebujú, aby sme ich zobrali také, akí sú

Rozhovor Lenky Vöröšové Dietrom Schwartzom o vzťahu súčasných detí a rodičov k vzdelávaniu, spoločnosti, k samým sebe…

Aké sú nové deti? Aký je rozdiel medzi nami ako rodičmi a deťmi samotnými vo vnímaní sveta?

To, že sa rozprávame o nových deťoch, súvisí s tým, že sa v spoločnosti rozširuje nová komunikačná dimenzia, a mladá … Číst dále

Jak dělat jinak 2. stupeň ZŠ – cyklus setkání

V minulých letech vzniklo mnoho škol, jejichž žáci postupně dorůstají do věku, kdy je čeká druhý stupeň. V Institutu pro podporu inovativního vzdělávání bychom rádi zahájili širší debatu o všem, co s organizací výuky na druhém stupni inovativních škol souvisí. Číst dále

Eduard Štorch – Dětská farma (1929)

Eduard Štorch během dvacátých let minulého století vytvořil v Libni osobitý vzdělávací projekt, který pojmenoval Dětská farma. Žáci ze školy v Jindřišské ulici se totiž celkem tři dny v týdnu učili právě zde, na Libeňském ostrově, na místě, které si sami budovali a zvelebovali. Zde probíhala výuka tělocviku, přírodopisu, ale také pozemků apod. Své zkušenosti shrnul ve stejnojmenné knížce, která vyšla poprvé a naposledy v roce 1929. Číst dále

Beseda s absolventy programu Montessori v ZŠ Na Beránku

Pravděpodobně nejčastější námitkou rodičů proti tzv. alternativním školám (tj. školám, které jedince rozvíjejí) je to, že by to pak děti měly v „reálném“ (ať už tím myslí cokoli) světě těžké. Prý se na všech těch Montessori nebo Waldorfských školách „nic nenaučí“ a ve skutečném životě pak nemají šanci. Kolik jsem … Číst dále

Ústavní stížnost proti zamezování vzniku soukromých škol

Navrhuje se zrušení § 148 odst. 3 písm. a) školského zákona pro rozpor s Ústavou České republiky a Listinou základních práv a svobod. Toto ustanovení zní: „Orgán, který vede rejstřík škol a školských zařízení… Číst dále