Videozáznam – Česká svobodná škola – Jak to vypadá v praxi?

Beseda se konala v Centru Itaka, v Korunní 35 na Praze 2 od 18 h.

Bavili jsme se o konkrétní svobodné škole Donum Felix, o tom, jak vznikala a jak roste, jaké překážky museli zakladatelé překonávat. A kterým výzvám budou čelit v budoucnosti.

Jak vlastně vypadá všední den ve Svobodné škole? Jak probíhají školní sněmy a v čem se liší od zahraničních Sudbury škol?

Jak je to s širším hnutím svobodných škol a unschoolingu v Čechách a ve světě? Kolik se chystá nových svobodných škol, jak Svoboda Učení bojuje za zrovnoprávnění unschoolingu? Jak je to s přezkušováním unschoolerů? V čem by se měla změnit česká legislativa?

 

Jakub Václavovič učí na svobodné základní škole Donum Felix. Ve škole se věnuje mnoha činnostem, např. školní samosprávě, organizaci výletů, škol v přírodě, komunikaci s veřejností, environmentálním tématům nebo vaření. Do svobodné školy přišel ze skautského a dobrovolnického prostředí a dovedlo ho tam poznání, že výchova, vzdělávání a komunikace s dětmi nemusí vypadat tak, jak ji sám zažil, a jak jsme si zvykli, že vypadá. Kromě školy se věnuje komunální politice, vystupování s ohněm, hudbě a seberozvoji.

Vladimír Dobeš spoluzaložil svobodnou demokratickou školu Donum Felix a podílí se na jejím fungování. Pracoval a pracuje jako knowmad – jako učící, lektor, expert OSN, ředitel neziskové organizace či starosta a folkový zpěvák. Dlouhodobě se zabývá otázkou změny paradigmat ve společnosti, především v byznysu a ve vzdělávání. Vystudoval fakultu strojního inženýrství na ČVUT v Praze, environmentální management na Amsterdamské univerzitě a kreativní pedagogiku na pražské DAMU u Ivana Vyskočila. Dlouhodobě spolupracuje s Lundskou univerzitou ve Švédsku.

Michaela Řeřichová studovala ekonomii a sociální práci. V nízkoprahových klubech pro tzv. sociálně znevýhodněné děti měla možnost pozorovat, jak obligatorní vzdělávání mění vnitřní motivaci dětí. Sebeřízení považuje za chování podmiňující svobodu člověka. Svůj čas investuje do práce pro Svobodu učení, SvobodUm a Centrum sebeřízeného učení v Praze.

DEBATA JE KE SHLÉDNUTÍ ZDE

Zatím jsme v Itace mluvili o těchto tématech:

Jak propojit školu s reálným světem. Zkušenosti z Montessori školy-farmy a z waldorfského lycea.
Mužská a ženská výchova chlapců a dívek doma i ve škole.
Je alternativa budoucí mainstream, nebo není pro každého?
Osobní příběhy zakladatelů inovativních škol.
O učení na učňáku.

Většinu debat nahráváme – ke shlédnutí jsou na webu akademie soběstačnosti.

Bookmark the permalink.

Komentáře jsou zakázány.